From democratic recovery to the risk of breakdown. Peruvian permanent instability (2001-2022) and possible causes
Abstract
This study analyzes Peru’s political trajectory after the recovery of its democracy in 2001 and until Castillo’s failed self-coup in 2022. Accordingly, it examines the main formal characteristics of its form of government, the main indicators of the party system, and the relationships between powers during the period in question. Thus, this period stands out for growing executive instability, with the permanence of heads of state, premiers, and ministers being increasingly fleeting. Likewise, the Congress was characterized by progressive distancing and hostility, reflected in a notable use of the motion of censure and impeachment, as well as a high level of fragmentation and transfuguism. Apparently, the parliamentary design of Peruvian presidentialism, in combination with its non-existent party system and the low democratic commitment of the main political leaders, would explain the gradual threat to democracy observed in this period.
Downloads
Metrics
Métricas alternativas
References
Albala, A. (2009). Coaliciones gubernamentales y régimen presidencial: incidencia sobre la estabilidad política, el caso del Cono Sur (1983-2005). Documentos CIDOB. América Latina, n.o 29.
Albala, A. (2016). Presidencialismo y coaliciones de gobierno en América Latina: un análisis del papel de las instituciones. Revista de Ciencia Política (Santiago), 36(2), 459-479, http://dx.doi.org/10.4067/S0718-090X2016000200003
Alcántara, M., García, M. y Sánchez, F. (2005a). Funciones, procedimientos y escenarios: un análisis del poder legislativo en América Latina. Ediciones Universidad de Salamanca.
Alcántara, M., García, M. y Sánchez, F. (comps.). (2005b). El poder legislativo en América Latina a través de sus normas. Ediciones Universidad de Salamanca. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=jfFSjjPlw-QC&oi=fnd&pg=PA9&dq=alcantara+legislativos&ots=wV1aJkW1dz&sig=JTJ9qDzXqNPPvvTS6VHY6pCdSfg#v=onepage&q=alcantaralegislativos&f=false.
Barrenechea, R. y Vergara, A. (2023). Peru: the danger of powerless democracy. Journal of Democracy, 34(2), 77-89. https://doi.org/10.1353/jod.2023.0015.
Blanco, R. (2010). La construcción de la libertad. Apuntes para una historia del constitucionalismo europeo. Alianza Editorial.
Bobbio, N. (2018). Estado, gobierno y sociedad: por una teoría general de la política. Fondo de Cultura Económica.
Bobbio, N. (2022). Teoría de las formas de gobierno en la historia del pensamiento político. Fondo de Cultura Económica.
Cairo, O. (2013). El juicio político en la Constitución peruana. Pensamiento Constitucional, 18(18), 121-143.
Campello, D. (2015). ¿Es importante la institucionalización del sistema de partidos? Ataques especulativos y receptividad democrática en Latinoamérica. En M. Torcal (ed.), Sistemas de partidos en América Latina. Causas y consecuencias de su equilibrio inestable (pp. 241-258). Anthropos Editorial.
Campos, H. J. (2023). La Constitución (in)orgánica: una reflexión sobre las tensiones e inconsistencias del régimen político peruano. Revista Derecho del Estado, (56), 131-161.
Chasquetti, D. (2001). Democracia, multipartidismo y coaliciones en América Latina: evaluando la difícil combinación. Clacso.
Chasquetti, D. (2006). La supervivencia de las coaliciones presidenciales de gobierno en América Latina. Postdata, (11), 163-192.
Corvetto, P. (2014). Gobiernos sin partido: el reclutamiento de personal en la relación entre el gobierno y el partido de gobierno en el Perú (1980-2011). Revista de Ciencia Política y Gobierno, 1(1), 11-36.
Dargent, E. y Rousseau, S. (2021). Perú 2020: ¿el quiebre de la continuidad? Revista de Ciencia Política (Santiago), 41(2), 377-400. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-090X2021005000112
Duárez, J. L. (2022). La deriva de la representación política en el Perú. El triunfo electoral de Pedro Castillo y la cuestión de la representatividad política. Discursos del Sur, Revista de Teoría Crítica en Ciencias Sociales, (10), 9-30. https://doi.org/10.15381/dds.n10.24404
Eguiguren, F. J. (2008). Antejuicio y juicio político en el Perú. Pensamiento Constitucional, 13(13), 111-162.
García Belaunde, D. (2009). El presidencialismo atenuado y su funcionamiento (con referencia al sistema constitucional peruano). En A. Ellis, J. J. Orozco y D. Zovatto (coords.), Cómo hacer que funcione el sistema presidencial (pp. 119-135). Universidad Nacional Autónoma de México; Instituto Internacional para la Democracia y la Asistencia Electoral.
García Marín, I. (2017). Las relaciones entre el ejecutivo y el legislativo en el Perú (2001-2016) [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.
García Marín, I. (2019). La parlamentarización peruana (2001-2016). Presidencialismo y sistema de partidos. Espiral (Guadalajara), 26(74), 127-163.
García Marín, I. (2021). La oposición parlamentaria en el Perú (2006- 2020): de la cooperación al conflicto. RIPS: Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 20(2), 1-18. https://doi.org/10.15304/rips.20.2.7448
García Montero, M. (2009). Presidentes y parlamentos: ¿quién controla la actividad legislativa en América Latina? Centro de Investigaciones Sociológicas.
Jaramillo, C. (2023). The impossibility of party unity in Peru: party affiliation, subnational electoral competition and party discipline (2011-2019). Bulletin of Latin American Research, 42(5), 1-14.
Jones, M. P. (2002). Legislator behavior and executive-legislative relations in Latin America. Latin American Research Review, 37(3), 176-188. https://doi.org/10.1017/S0023879100024547
Laakso, M. y Taagepera, R. (1979). Effective number of parties: a measure with application to West Europe. Comparative Political Studies, 12(1), 3-27.
Levitsky, S. y Cameron, M. (2003). Democracy without parties? Political parties and regimen change in Fujimori’s Peru. Latin American Politics and Society, 45(3), 1-33.
Levitsky, S. y Loxton, J. (2018). Populism and competitive authoritarianism in Latin America. En C. de la Torre (ed.), Routledge Handbook of Global Populism (pp. 334-350). Routledge.
Levitsky, S. y Way, L. (2002). Elections without democracy: The rise of competitive authoritarianism. Journal of Democracy, 13(2), 51-65.
Levitt, B. S. (2012). Power in the balance. Presidents, parties and legislatures in Peru and beyond. University of Notre Dame Press.
Linz, J. J. (2013). Los peligros del presidencialismo. Revista Latinoamericana de Política Comparada, 7, 11-31.
Linz, J. J. y Valenzuela, A. (comps.). (1997). Las crisis del presidencialismo, perspectivas comparativas. Alianza Editorial.
López Velarde, R. V. (2018). Supervisión legislativa en América Latina. Fondo de Cultura Económica.
López-Lozano, R.-B. (2022). Posibles explicaciones en torno al triunfo electoral de Pedro Castillo en las elecciones peruanas de 2021: un análisis desde la antropología política. Forum. Revista Departamento de Ciencia Política, (22), 222-240. https://doi.org/10.15446/frdcp.n22.97450
Luna, J. P. (2015). Institucionalización de sistemas de partidos: ¿por qué es necesario un nuevo concepto? En M. Torcal (ed.), Sistemas de partidos en América Latina. Causas y consecuencias de su equilibrio inestable (pp. 19-42). Anthropos Editorial.
Meléndez, C. (2007). Partidos y sistema de partidos en el Perú. En R. Roncagliolo y C. Meléndez (eds.), La política por dentro. Cambios y continuidades en las organizaciones políticas de los países andinos (pp. 213-273). International Institute for Democracy and Electoral Assistance; Asociación Civil Transparencia.
Molina, J. E. (2015). Nivel de institucionalización del sistema de partidos y personalización de la política en América Latina (1990-2008). En M. Torcal (ed.), Sistemas de partidos en América Latina. Causas y consecuencias de su equilibrio inestable (pp. 220-239). Anthropos Editorial.
Muñoz, P. (2021). Latin America erupts: Peru goes populist. Journal of Democracy, 32(3), 48-62. https://doi.org/10.1353/jod.2021.0033
Muñoz, P. y Guibert, Y. (2016). Perú: el fin del optimismo. Revista de Ciencia Política (Santiago), 36(1), 313-338. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-090X2016000100014
Paredes, M. y Encinas, D. (2020). Perú 2019: crisis política y salida institucional. Revista de Ciencia Política (Santiago), 40(2), 483-510. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-090X2020005000116
Payne, M. (2006). El equilibrio de poder entre el Ejecutivo y el Legislativo: papel de la Constitución y los partidos políticos. En Payne, J. M., Zovatto, D., Mateo, M., Allamand, A., Carrillo, F., Echebarría, K., Freidenberg, F. y Jarquín, E., La política importa. Democracia y desarrollo en América Latina (pp. 91-128). Banco Interamericano de Desarrollo.
Santos, M. L., Pérez-Liñán, A. y García, M. (2014). El control presidencial de la agenda legislativa en América Latina. Revista de Ciencia Política (Santiago), 34(3), 511-536. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-090X2014000300001
Tanaka, M. (1998). Los espejismos de la democracia: el colapso del sistema de partidos en el Perú, 1980-1995, en perspectiva comparada. Instituto de Estudios Peruanos. http://repositorio.iep.org.pe/handle/IEP/610
Tanaka, M. (2015). Agencia y estructura y el colapso de los sistemas de partidos en los países andinos. En M. Torcal (ed.), Sistemas de partidos en América Latina. Causas y consecuencias de su equilibrio inestable (pp. 161-182). Anthropos Editorial.
Tanaka, M. y Vera, S. (2010). La dinámica «neodualista» de una democracia sin sistema de partidos: la situación de la democracia en el Perú. Revista de Ciencia Política (Santiago), 30(1), 87-114. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-090X2010000100006
Tuesta Soldevilla, F. (2008). El sistema de partidos en la Región Andina: construcción y desarrollo (1978-1995) [Tesis doctoral, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Cybertesis. Repositorio de Tesis Digitales. http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/285
Tuesta Soldevilla, F. (ed.). (2017). Perú : elecciones 2016 un país dividido y un resultado inesperado. Pontificia Universidad Católica del Perú, Fondo Editorial. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/191087
Vergara, A. y Watanabe, A. (2016). Delegative democracy revisited: Peru since Fujimori. Journal of Democracy, 27(3), 148-157. https://doi.org/10.1353/jod.2016.0054
Copyright (c) 2024 Ignacio Garcia Marin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain their copyrights and register under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows the use of the published material (adapt - remix, transform and build - and share - copy and redistribute - the material in any medium or format).
1. The journal allows authors to retain their copyrights of submitted articles without any restrictions.
2. Authors retain the right to share, distribute, copy, perform and publicly communicate the article published in Revista Oficial del Poder Judicial (e.g., place it in an institutional repository).
3. Authors retain the right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their work, notes for conferences, thesis, or for a book), as long as they indicate the source of publication (authors of the work, journal, volume, number and date).