Substantive and procedural considerations for the adequate imputation of infractions to the Civil Service Code of Ethics from the perspective of the administrative jurisprudence of the Civil Service Tribunal
Abstract
The aim of this study is to analyze the substantive and procedural aspects related to the exercise of the sanctioning power of the Nation-employer that regulate disciplinary administrative procedures (DAP) in the public legal regime. The proposed theoretical mark begins with the analysis of the relationships between ethics and law, within the framework of the proper exercise of public service, whose normative vertex is the Ethics Code of the Public Service, which constitutes a transversal legal system that is applied in the public administration. Based on this, an overview is to be given of the structure and configuration of the legal regime of offenses and sanctions contained in the aforementioned Code, which classifies as a disciplinary offense the infringement of the principles, duties and prohibitions regulated in its normative system, that define its substantive content, which forces rules to be set for its adequate subsumption within the legal types regulated in the Code, as well as its framing in the rules of the DAP, in compliance with the principles of the sanctioning power of the state. In this sense, this article addresses the substantive issues related to the parameters of legality and typicity that the administrative system enshrines through the Unified Text of the General Administrative Procedure Law, to be considered in the imputation of the offenses contained in the Code, which require their positive concretion based on the application of the rules of the disciplinary regime of the Civil Service Law.
Downloads
Metrics
References
Autoridad Nacional del Servicio Civil (2016). Informe Técnico n.° 1990-2016-SERVIR/GPGSC. Lima: 7 de octubre de 2016. https://storage.servir.gob.pe/normatividad/Informes_Legales/2016/IT_1990-2016-SERVIR-GPGSC.pdf
Autoridad Nacional del Servicio Civil (2016). Resolución de Presidencia Ejecutiva n.° 174-2016-SERVIR-PE. Lima: 7 de octubre de 2016. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/1421898/Resolucion%20
de%20presidencia%20ejecutiva.pdf?v=1668544869
Bernales, E. (1999). La Constitución de 1993. Análisis comparado. Constitución y Sociedad.
Congreso de la República (2002). Ley n.° 27815, Ley del Código de Ética de la Función Pública. Lima: 12 de agosto de 2002. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/1010779/NormaHomVigente
_0420200715-20664-1jmgiv3.pdf?v=1600361985
Congreso de la República (2004). Ley n.° 28175, Ley Marco del Empleo Público. Lima: 18 de febrero de 2004. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/105133/_28175_-_20-12-2012_11_03_58_-LEY_28175.pdf?v=1586905337
Congreso de la República (2005). Ley n.° 28496, Ley que modifica la Ley n.° 27815, Ley del Código de Ética de la Función Pública. Lima: 14 de abril de 2005. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/5521/codigo_etica_Ley28496.pdf?v=1529770819
Congreso de la República (2013). Ley n.° 30057, Ley del Servicio Civil. Lima: 3 de julio de 2013. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/105200/_30057_-_22-07-2013_09_46_37_-30057.pdf?v=1645457366
Delpiazzo, C. (2014). Promoción de la ética en la función pública. En Rotondo, F. (coord.), El procedimiento administrativo y la función pública en la actualidad (pp. 407-430). Fundación de Cultura Universitaria.
Durán, A. (2014). Principios del derecho administrativo disciplinario. Especial referencia a la Ley n.° 19.121. En Durán, A. (coord.), Funcionarios públicos. Especial énfasis en la Ley N° 19.121 (pp. 245-270). Universidad Católica del Uruguay.
Ermida, O. (2005). Ética y derecho del trabajo. Revista Ius et Veritas, (30), 228-246. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/iusetveritas/article/view/11803/12369
Guastini, R. (2016). Las fuentes del derecho: fundamentos teóricos. Editorial Científica Peruana.
Martin, R. (2021). Prácticum derecho administrativo. Un enfoque teórico-práctico para la aplicación de las normas del procedimiento administrativo. Gaceta Jurídica.
Ministerio de Justicia (2019). Decreto Supremo n.° 004-2019- JUS, que aprueba el Texto Único Ordenado de la Ley n.° 27444, Ley del Procedimiento Administrativo General. Lima: 22 de enero de 2019. https://diariooficial.elperuano.pe/pdf/0005/13-texto-unico-ordenado-de-la-ley-27444-ley-de-procedimiento-administrativo-general-1.pdf
Ministerio de Trabajo y Promoción Social (1997). Decreto Supremo n.° 003-97-TR, que aprueba el Texto Único Ordenado del Decreto Legislativo n.° 728, Ley de Productividad y Competitividad Laboral. Lima: 21 de marzo de 1997. https://www2.congreso.gob.pe/sicr/cendocbib/con4_uibd.nsf/BE35EA4B0DF
56C0A05257E2200538D4C/$FILE/1_DECRETO_SUPREMO_003_27_03_1997.pdf
Morón, J. C. (2019). Comentarios a la Ley del Procedimiento Administrativo General. Tomo I. Gaceta Jurídica.
Neves, J. (2009). Introducción al derecho del trabajo. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
Pasco, M. (1998). Perú. En Ackerman, M. E. (coord.), Trabajadores del Estado en Iberoamérica (pp. 269-310). Ciudad Argentina.
Pasco, M. (2013). Ética en las relaciones laborales. En Homenaje Aniversario de la SPDTSS (pp. 71-93). Sociedad Peruana de Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social.
Presidencia del Consejo de Ministros (1990). Decreto Supremo n.° 005-90-PCM, que aprueba el Reglamento de la Carrera Administrativa. Lima: 15 de enero de 1990. https://www2.congreso.gob.pe/sicr/cendocbib/con4_uibd.nsf/2E4F87B699
12117205257B89005036CD/$FILE/DS_005_90_PCM.pdf
Presidencia del Consejo de Ministros (2005). Decreto Supremo n.° 033-2005-PCM, que aprueba el Reglamento de la Ley del Código de Ética de la Función Pública. Lima: 18 de abril de 2005. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/301897/Reglamento_Ley_
del_Codigo_de_Etica.pdf
Presidencia del Consejo de Ministros (2014). Decreto Supremo n.° 040-2014-PCM, que aprueba el Reglamento General de la Ley n.° 30057, Ley del Servicio Civil. Lima: 12 de junio de 2014. https://storage.servir.gob.pe/gdc/archivos/REG_30057_GDC.pdf
Rubio, M. (2009). El sistema jurídico. Introducción al derecho. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
Sala Civil Transitoria de la Corte Suprema de Justicia de la República (2018). Casación n.° 2130-2017-Junín. Lima: 20 de julio de 2018.
Tribunal Constitucional (2004). Expediente n.° 1654-2004-AA/ TC. Lima: 3 de agosto de 2004. https://www.tc.gob.pe/jurisprudencia/2004/01654-2004-AA.html
Tribunal Constitucional (2010). Expediente n.° 00197-2010-PA/ TC. Lima: 24 de agosto de 2010. https://www.tc.gob.pe/jurisprudencia/2010/00197-2010-AA.html
Tribunal del Servicio Civil (2019). Resolución de Sala Plena n.° 001-2019-SERVIR/TSC, que establece precedentes administrativos de observancia obligatoria referentes a la aplicación del principio de tipicidad en la imputación de la falta administrativa disciplinaria de negligencia en el desempeño de las funciones. Lima: 28 de marzo de 2019.
Tribunal del Servicio Civil (2020a). Resolución de Sala Plena n.° 006-2020-SERVIR/TSC, Precedente administrativo sobre la adecuada imputación de las infracciones a la Ley n.º 27815, Ley del Código de Ética de la Función Pública; en el marco del procedimiento administrativo disciplinario de la Ley n.º 30057, Ley del Servicio Civil. Lima: 26 de junio de 2020. https://busquedas.elperuano.pe/normaslegales/precedente-administrativo-sobre-la-adecuada-imputacion-de-la-resolucion-no-006-2020-servirtsc-1869514-1/
Tribunal del Servicio Civil (2020b). Resolución de Sala Plena n.° 007-2020-SERVIR/TSC, Precedente administrativo sobre la falta disciplinaria imputable y el carácter permanente de la conducta referida al ejercicio de la función pública valiéndose de documentación o información falsa o inexacta. Lima: 26 de junio de 2020. https://busquedas.elperuano.pe/download/url/precedente-administrativo-sobre-la-falta-disciplinaria-imput-resolucion-n-007-2020-servirtsc-1869515-1
Copyright (c) 2022 Carlos Guillermo Morales Morante
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain their copyrights and register under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows them to use what is published (adapt - remix, transform and build - and share - copy and redistribute - the material in any medium or format).
1. The journal allows authors to retain their copyrights of submitted articles without any restrictions.
2. Authors retain the right to share, distribute, copy, perform and publicly communicate the article published in the Revista de Derecho Procesal del Trabajo (e.g., place it in an institutional repository).
3. Authors retain the right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part of it (e.g., a compilation of their work, notes for conferences, thesis, or for a book), provided they indicate the source of publication (authors of the work, journal, volume, number and date).