On the procedural aspects of the violation of the right to digital disconnection
Abstract
The purpose of this article is to demonstrate that the right to digital disconnection must be applied without any distinction to all categories of workers, including those considered outside the maximum working hours by infra-constitutional regulations. Likewise, it seeks to answer the following questions: what would be the lawsuit to file against the violation of the right to digital disconnection? And who would bear the burden of proof within the process? We will conclude that, as there are regulatory gaps, it is necessary to make respective clarifications.
Downloads
Metrics
References
Cervilla Garzón, M. J. (2017). Avances en Italia y España hacia la regulación del derecho a la desconexión tecnológica y el nuevo «lavoro agile». En Mella Méndez, L. (dir.) y Serrani, L. (coord.), Los actuales cambios sociales y laborales: nuevos retos para el mundo del trabajo (Portugal, España, Colombia, Italia, Francia) (pp. 433- 463). Bern: Peter Lang.
Congreso de la República (1963). Resolución Legislativa n.o 14712. Lima: 18 de noviembre de 1963.
Congreso de la República (1993). Constitución Política del Perú. Lima: 31 de octubre de 1993.
Congreso de la República (1996). Ley n.o 26636, Ley Procesal del Trabajo. Lima: 14 de junio de 1996.
Organización Internacional del Trabajo (1949). C098 - Convenio sobre el derecho de sindicación y de negociación colectiva, 1949 (núm. 98). Ginebra: Oficina Internacional del Trabajo. Recuperado de https://www.ilo.org/dyn/normlex/es/f?p=NORMLEXPUB:12100:0::NO::P12100_INSTRUMENT_ID:312243
Organización Internacional del Trabajo (1957). C106 - Convenio sobre el descanso semanal (comercio y oficinas), 1957 (núm. 106). Ginebra: Oficina Internacional del Trabajo. Recuperado de https://www.ilo.org/dyn/normlex/es/f?p=NORMLEXPUB:12100:0::NO::P12100_ILO_CODE:C106
Poder Judicial (2014). II Pleno Jurisdiccional Supremo Laboral. Lima: 8 y 9 de mayo de 2014.
Poder Judicial (2019). Casación Laboral n.o 17885-2017-Del Santa. Áncash: 18 de diciembre de 2019.
Poder Judicial (2020). II Pleno Jurisdiccional Distrital en materia Laboral y Procesal Laboral de la Corte Superior de Justicia de Lima. Lima: 9 de octubre de 2020.
Presidencia de la República (1997). Decreto Supremo n.o 003-97-TR. Lima: 27 de marzo de 1997.
Presidencia de la República (2002a). Decreto Supremo n.o 007-2002-TR. Lima: 4 de julio de 2002.
Presidencia de la República (2002b). Decreto Supremo n.o 008-2002-TR. Lima: 4 de julio de 2002. (2006). Decreto Supremo n.o 004-2006-TR. Lima: 5 de abril de 2006.
Presidencia de la República (2020). Decreto de Urgencia n.o 127-2020. Lima: 1 de noviembre de 2020.
Sempere Navarro, A. et al. (2011). El alcance de los derechos fundamentales en el marco de las relaciones laborales. En San Martín Mazzucconi, C. y Sempere Navarro, A. (dirs.), Derechos fundamentales inespecíficos y negociación colectiva (pp. 21-28). Madrid: Aranzadi.
Copyright (c) 2020 The Review of Procedural Labor Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain their copyrights and register under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows them to use what is published (adapt - remix, transform and build - and share - copy and redistribute - the material in any medium or format).
1. The journal allows authors to retain their copyrights of submitted articles without any restrictions.
2. Authors retain the right to share, distribute, copy, perform and publicly communicate the article published in the Revista de Derecho Procesal del Trabajo (e.g., place it in an institutional repository).
3. Authors retain the right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part of it (e.g., a compilation of their work, notes for conferences, thesis, or for a book), provided they indicate the source of publication (authors of the work, journal, volume, number and date).