Articulation of multisectoral public policies to prevent illegal logging in a peasant community of Lambayeque
Abstract
The purpose of this article is to outline a proposal for an effective and efficient strategy that seeks interoperability between the different levels of the State through concrete activities of forest control, supervision and monitoring. It is concluded that there is an urgent need for these to be reflected in the guidelines of a Multisectoral Environmental Public Policy, with the adoption of viable forest governance and governability actions in accordance with the geographical context as a cross-cutting issue; and that under the support of the ecological economy, environmental monitoring is involved, not only of the rates of illegal logging in our forests, but also of the way in which the actors and/or sectors committed to the sustainable use of our forest heritage and the development of economic activities act.
Downloads
Metrics
Métricas alternativas
References
Adelman, S. (2018). Los Objetivos del Desarrollo Sostenible, el antropocentrismo y el neoliberalismo. En Objetivos de Desarrollo Sostenible. Edward Elga.
Andaluz, C. (2005). Mecanismos legales e institucionales para el control de la tala y comercio ilegal de madera. Proterra.
Andaluz, C. (2016). Manual de derecho ambiental (3.a ed.). Iustitia.
Attfield, R. (2010). La ética ambiental y la sostenibilidad global. En H. A. M. J. ten Have (ed.), Ética ambiental y políticas internacionales (pp. 75-95). Unesco.
Feilden, B. (2004). Conservation of historic buildings. Elsevier.
Fontaine, G., Van Vliet, G. y Pasquis, R. (2007). Prólogo. Experiencias recientes y retos para las políticas ambientales en América Latina. En G. Fontaine, G. van Vliet y R. Pasquis (eds.), Políticas ambientales y gobernabilidad en América Latina (pp. 9-25). FLACSO. https://imas2010.files.wordpress.com/2010/06/fontaine-vliet-intro-politicas-ambientales.pdf
Gallo, S. (1999). Conocimiento y transversalidad. En Theory of knowledge. https://www.bu.edu/wcp/Papers/TKno/TKnoGall.htm
Hernández, J. (2010). Prácticas de reforestación. Manual básico. Comisión Nacional Forestal. https://www.conafor.gob.mx/BIBLIOTECA/MANUAL_PRACTICAS_DE_REFORESTACION.PDF
Ipenza, C. (2018). Manual de delitos ambientales: una herramienta para operadores de justicia ambiental. Derecho, Ambiente y Recursos Naturales (DAR); Sea Sheperd Legal (SSL).
Labandeira, X., León, C. y Vázquez, M. (2007). Economía ambiental. Pearson.
Loiseau, E., Saikku, L., Antikainen, R., Droste, N., Hansjürgens, B., Pitkänen, K., Leskinen, P., Kuikman, P. y Thomsen, M. (2016). Green economy and related concepts: an overview. Journal of Cleaner Production, (139), 361-371. https://hal.inrae.fr/hal-02604567
López, I. M. (2016). Elección pública y análisis institucional de la acción gubernamental. Economía Informa, (396), 49-66.
Meléndez, S. (2022). Políticas conservacionistas de los bosques en Latinoamérica 2016-2021: revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 3884-3900. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1779
Méndez, F. (2003). La Cumbre de Johannesburgo y la participación de México: 30 años de esfuerzos multilaterales para avanzar hacia el desarrollo sostenible. Revista Mexicana de Política Exterior, (67-68), 73-100. https://revistadigital.sre.gob.mx/index.php/rmpe/article/view/760
Mitchell, R. y Popham, F. (2008). Effect of exposure to natural environment on health inequalities: an observational population study. Lancet, 372(9650), 1655-1660.
Ortega, L. I. y Alonso, C. (dirs.). (2013). Tratado de derecho ambiental. Tirant lo Blanch.
Organismo de Supervisión de los Recursos Forestales y de Fauna Silvestre (Osinfor) (s. f.). Información institucional. https://www.gob.pe/institucion/osinfor/institucional
Peña-Azcona, I., Ortega-Argueta, A., García-Barrios, R. y Elizondo, C. (2022). Áreas de conservación voluntaria en México: alcances y desafíos. Revista de Ciencias Ambientales, 56(2), 122-147. https://doi.org/10.15359/rca.56-2.7
Perea-Ardila, M. A., Vaquiro, J. R. y Rodríguez-Valenzuela, J. (2022). Determinación de la cobertura y uso del suelo utilizando RapidEye en el Parque Nacional Natural los Nevados y su zona amortiguadora en Colombia. Revista de Ciencias Ambientales, 56(2), 148-176. https://doi.org/10.15359/rca.56-2.8
Proética (2019). Abordando el primer delito ambiental: tala ilegal. Los seis momentos del crimen. https://www.proetica.org.pe/wp-content/uploads/2019/10/tala-ilegal.pdf
Proyecto Probosque Seco-SERFOR, JICA (2020).
Randall, A. (1985). Economía de los recursos naturales y política ambiental. Limusa.
Rengifo, A. (2022). Políticas forestales en Latinoamérica 2016-2021: revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 96-109. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1474
Rodríguez, L. (s. f.). La estrategia medioambiental y la formación del profesional. Universidad de Holguín «Oscar Lucero Moya».
Smith, J. y Schwartz, J. (2015). La deforestación en el Perú. Cómo las comunidades indígenas, agencias gubernamentales, organizaciones sin fines de lucro y negocio trabajan juntos para defender la tala de los bosques. WWF Perú. https://d2ouvy59p0dg6k.cloudfront.net/downloads/la_deforestacion_en_el_peru.pdf
Tetreault, D. V. (2008). Escuelas de pensamiento ecológico en las ciencias sociales. Revista Estudios Sociales, 16(32), 227-263. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-45572008000200008
Valera, F. y Silva, E. (eds.). (2012). Guía de capacitación en educación ambiental y cambio climático. USAID; CDCT; The Nature Conservancy
Vieira, L. E., Fetz, M., Pastro, B. y Sousa, N. (2022). Violence and illegal deforestation: the crimes of “environmental militias” in the Amazon Forest. Capitalism Nature Socialism, 33(2), 5-25. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10455752.2021.1980817
Copyright (c) 2024 Jaime David Gonzalez Morales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.