Access to justice, easy-to-read sentences for girls, boys, adolescents and people with disabilities (Brasilia Rules)
Abstract
Children, adolescents and persons with disabilities constitute a particularly vulnerable social group in our society; their families face daily obstacles that restrict and limit the full exercise of their human rights; as well as their inclusion in society and the human right of access to justice.
In order to guarantee access to justice for the aforementioned sector, the judiciaries in various countries, including Mexico, Peru, Argentina and Spain, have established a jurisdictional policy seeking to draft some sentences in a format that is easy for the courts to read. and the heads of the administration of justice in matters involving children and people with disabilities. The foregoing, based on various international instruments, such as: articles 8 and 25 of the American Convention on Human Rights (ACHR), articles 2, 13 and 21 Convention on the Rights of Persons with Disabilities; Rules 58, 59, 60, 77 and 78 of the Brasilia Rules, among others.
Consequently, in this article, the work that has been carried out by the judiciary in the aforementioned countries with the primary purpose of protecting and guaranteeing the human right of access to justice for children and adolescents will be analyzed as a synthesis. people with disabilities, in compliance with its internal regulations and international instruments.
Downloads
Metrics
References
Acosta Soto, E. I. (12 de enero de 2022). A 9 años de la primera sentencia con formato de lectura fácil. Amparo en revisión 159/2013. BLOG DEL ABOGADO. https://www.blogdelabogado.com.mx/derechos-humanos/a-9-anos-de-la-primera-sentencia-con-formato-de-lectura-facil-amparo-en-revision-159-2013/
AG [ONU] (20 de diciembre de 1993). Normas Uniformes sobre la igualdad de oportunidades para las personas con discapacidad (Organización de las Naciones Unidas).
Álvarez, A. (2019). Sentencias judiciales en lectura fácil: una solución para el acceso a la justicia de las personas con dificultades de comprensión. Revista+calidad (21), 3-7.
CERMI (2012). Los menores con discapacidad en España. Aproximación estadística. CERMI. http://www.cermi.es/esES/Agenda/Lists/Eventos/Attachments/148/Menores%20Discap%20AHueteG%20v1.pdf
Cieza Mora, J. (18 de octubre de 2015). ¿Extinción de la interdicción y la curatela? Comentarios a una audaz y polémica decisión judicial. LUMEN.
Comité sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad (marzo 31-11 de abril de 2014). Observación general n.° 1.
De Aráoz, I. (2019). Acceso a la justicia: ajustes de procedimiento para personas con discapacidad intelectual o del desarrollo. Plena Inclusión España.
Gaceta del Semanario Judicial de la Federación (diciembre de 2013). Tesis 1.a CCCLII/2013(10.a).
Gaceta del Semanario Judicial de la Federación (diciembre de 2013). Tesis 1.a CCCXLVII/2013 (10.a).
Gaceta del Semanario Judicial de la Federación (diciembre de 2013). Tesis 1.a CCCXXXIX/2013 (10.a).
García Ortiz, Y., Rodriguez Mondragón, R. y Zavala Arredondo, M. (coords.). (2015). Manual para la elaboración de sentencias. Justicia electoral cercana a la ciudadanía. Sala Regional Monterrey del Tribunal Electoral del Poder Judicial de la Federación, México. https://blogreyes.te.gob.mx/product/manual-para-la-elaboracion-de-sentencias/
Pensamiento Civil (24 de febrero de 2020). Tucumán: fallo de gran simpleza de una jueza de familia dirigida a la niña. https://www.pensamientocivil.com.ar/fallos/4536-tucuman-fallo-gransimpleza-una-jueza-familia-dirigido-nina
Peña Martínez, L. J. (2018). La sentencia en formato de lectura fácil: aplicable para todos. Hechos y derechos. https://revistas.juridicas.unam.mx/index.php/hechos-y-derechos/article/download/12876/14426?inline=1
Puente de la Mora, X. (2016). Reforma constitucional en materia de transparencia y acceso a la información. Revista del Centro de Estudios Constitucionales. https://www.sitios.scjn.gob.mx/cec/sites/default/files/publication/documents/2019-03/07_PUENTE_REVISTA%20CEC_03.pdf
Portillo, D. (31 de marzo de 2023). ¿Qué se espera en el 2023 para los niños y niñas con discapacidad en el Perú? COPERA Infancia. https://coperainfanciaperu.com/2023/03/31/que-se-espera-en-el-2023-para-los-ninos-y-ninas-con-discapacidad-en-el-peru/
Sanz, I. (17 de octubre de 2021). Las sentencias de ´lectura fácil´, una traducción para personas con discapacidad que se implanta lentamente. niusdiario.es. https://www.telecinco.es/noticias/espana/sentencias-lectura-facil-traduccion-personas-discapacidad_18_3219047058.html
Poder Judicial de Tabasco (16 de junio de 2020). Dictamen primera sentencia de lectura fácil para sordos. (053). https://tsj-tabasco.gob.mx/boletin/31140/Dictan-primera-sentencia-de-lecturafacil-para-sordos/
UNICEF (28 de abril 2020). Comunicado de prensa núm. 164/20. https://pdf4pro.com/view/comunicado-de-prensa-n-218-m-164-20-28-de-abril-de-670227.html
UNICEF (2022). Más inclusión para las niñas y niños con discapacidad. Un programa que les permite acceder a sus derechos. Argentina. https://www.unicef.org/argentina/historias/m%C3%A1s-inclusi%C3%B3n-para-las-chicas-y-chicos-con-discapacidad#:~:text=En%20la%20Argentina%2C%20alrededor%20de,Nacional%20de%20Discapacidad%20(ANDIS)
UNICEF (2022). Reconocidos, contabilizados, incluidos: utilizar los datos para arrojar luz sobre el bienestar de los niños y las niñas con discapacidad. https://bettercarenetwork.org/library/particular-threats-to-childrens-care-and-protection/children-with-disabilities/seen-counted-included-using-data-to-shed-light-on-the-well-being-of-children-with-disabilities-ES
Copyright (c) 2023 Arturo Miguel Chípuli Castillo, Alejandro Edgar González Flores
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain their copyrights and register under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows the use of the published material (adapt - remix, transform and build - and share - copy and redistribute - the material in any medium or format).
a. The journal allows authors to retain their copyright of submitted articles without any restrictions.
b. Authors retain the right to share, distribute, copy, perform and publicly communicate the article published in Llapanchipaq Justicia (e.g., place it in an institutional repository).
c. Authors retain the right to make a subsequent publication of their work, to use the article or any part of it (for example: a compilation of their work, notes for conferences, thesis, or for a book), as long as they indicate the source of publication (authors of the work, journal, volume, number and date).